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Die endoluminale Therapie in Trachea und Bronchus

  • Leitthema: Tracheachirurgie
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Abstract.

The application of endoscopic techniques is common in the treatment of tracheal and bronchial diseases today. Bronchoscopic interventions are used in both elective and emergency situations. Laser therapy for malignant tumors is purely palliative in most cases and should only be performed in nonsurgical patients. However, 30 % of lung cancers cause obstruction in the trachea and main bronchi. Benign tumors and tracheal stenoses could require laser recanalization or the implantation of stents, if surgery will be the second step or will not be possible. In patients with foreign body aspiration, massive hemoptysis, or severe obstruction of the trachea, emergency bronchoscopy is necessary. A more recent type of bronchoscopic intervention is the treatment of bronchial stump or anastomosis insufficiency as well as minimal iatrogenic injuries using spongiotic fillings or stent implantation. The use of therapeutic bronchoscopy requires great experience in rigid and flexible bronchoscopy, the possibility of high-frequency jet ventilation as well as laser and argon application, and the possibility to implant different types of stents. More advanced bronchoscopic interventions should only be done if a department of thoracic surgery exists, in view of the potential need to control complications or perform further treatment. Especially the bronchoscopic treatment of tracheal stenosis should be performed by the thoracic surgeon himself or in close contact with a thoracic surgeon who is experienced in tracheal resections.

Zusammenfassung.

Die interventionelle Bronchoskopie ist heute ein wesentlicher Bestandteil der Therapie endotrachealer und endobronchialer Erkrankungen. Es werden sowohl elektive als auch Notfalleingriffe vorgenommen. Elektiv werden Tumore in palliativer Absicht reseziert, es werden Tracheastenosen durch Laserabtragung oder Stenteinlagen behandelt. In ca. 30 % aller Bronchialcarcinome kommt es im Verlaufe der Erkrankung zu einer Verlegung der Trachea oder Hauptbronchien. Notfalleingriffe sind die Entfernung von Fremdkörpern, die akute Behandlung der Hämoptoe und die notfallmäßige Therapie der bronchialen Obstruktion. Relativ neu ist die endobronchiale Behandlung von Bronchusstumpf- oder Bronchusanastomoseninsuffizienzen durch die Einlage von Spongiosa oder durch das Einbringen eines Stents. Ähnliches gilt für die endoskopische Behandlung kleinerer Verletzungen. Die interventionelle Bronchoskopie erfordert neben der individuellen Erfahrung in starrer und flexibler Bronchoskopie, die Vorhaltung einer Bronchoskopieabteilung mit der Möglichkeit des Lasereinsatzes, der Argon-Plasma-Coagulation, der Stenteinlage und nicht zuletzt dem anaesthesiologischen Equipment mit der Möglichkeit der Hochfrequenz-Jet-Ventilation. Sinnvollerweise sollten größere interventionelle Eingriffe nur dort vorgenommen werden, wo eine thoraxchirurgische Abteilung eventuelle Komplikationen beherrscht und weitergehende Eingriffe vornehmen kann. Insbesondere die endoskopische Behandlung der Tracheastenose sollte vom Thoraxchirurgen selbst oder nur in enger Absprache vorgenommen werden.

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Friedel, G., Wurst, H., Hürtgen, M. et al. Die endoluminale Therapie in Trachea und Bronchus. Chirurg 72, 1119–1129 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170049

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170049

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